Het mkb als verborgen parel
Zelf ben ik letterlijk opgegroeid in het mkb. Mijn ouders hadden een bedrijf waardoor ondernemen mij met de paplepel is ingegoten. Ik vond het als kind volstrekt normaal dat iedereen die relevant was voor ons bedrijf aan de keukentafel werd uitgenodigd. Het maakte niet uit of dat een zaterdaghulp was of de bankdirecteur; ze werden allemaal bij hun voornaam genoemd. Ieder gesprek eindigde met een korte samenvatting van wat er besproken was en de opvolgende acties. En als ik niet thuis aan het werk was, ging ik werken in mkb-bedrijven in de buurt die ik via-via kende.
Als ik erop terugkijk, is het eigenlijk heel vreemd dat ik tijdens mijn studie ervan overtuigd raakte dat werken voor een corporate voor mij het ideale toekomstplaatje was. Het was eind jaren '90, de bomen groeiden tot in de hemel, de banen lagen voor het oprapen en op iedere carrièrebeurs profileerden de grote multinationals zich als de perfecte plek om je te ontplooien. Tijdens mijn afstuderen bij zo'n corporate, kwam ik er echter achter dat de werkelijkheid heel anders was dan ik dacht. Sindsdien ben ik alleen maar werkzaam geweest in het mkb. Daarmee zeg ik niet dat werken voor een multinational niet goed zou zijn, ik zeg alleen dat het minder goed bij mij als persoon past.
Een bron van innovaties
Toen vorig jaar Maartje bij ons afstudeerde als student HBO Bedrijfskunde, spraken we over mijn bovenstaande geschiedenis. We hadden het over het belang van het mkb, dat het meer dan 70% van alle banen en meer dan 50% van het Nationaal Product in Nederland vertegenwoordigd. Bovendien blijkt uit onderzoek dat ook meer dan 60% van alle innovaties in het mkb ontstaan. Vervolgens kwam naar boven dat het ook voor Maartje (23 jaar nadat ik zelf afstudeerde) ontzettend lastig bleek om haar weg te vinden richting het mkb. Ze stond er zeker voor open en zag wel dat ze zich daar breed en zelfstandig zou kunnen ontwikkelen, maar vond het best lastig om te ontdekken welke bedrijven bij haar zouden passen. Andersom zit ik vaak aan directietafels van allerlei mkb-ondernemingen en merk ik dat zij het op hun beurt lastig vinden om hbo-studenten aan te trekken en te interesseren voor hun bedrijven.
WaveCatchers: voordelen voor starters én het mkb
Zo ontstond het idee voor WaveCatchers, een traineeship dat we vormgeven samen met de bedrijven waar we intensief mee samenwerken. Op deze manier kunnen we de starters op de arbeidsmarkt garanderen dat ze in bedrijven beginnen waar samenwerken, presteren en ontwikkelen hand-in-hand gaan. Tegelijk kunnen we de krachten bundelen om ons samen te profileren op de kanalen waar studenten zich oriënteren: carrièrebeurzen, LinkedIn, Instagram enz.
Ik ben er ontzettend trots op dat het ons gelukt is om dit initiatief op poten te zetten en kijk nu al uit naar de jonge, bruisende energie die de trainees met zich mee gaan brengen. Onze rol is enerzijds de trainees opleiden in en begeleiden bij werken volgens het Lean & Learn gedachtegoed en anderzijds de organisaties waar de trainees opdrachten gaan doen helpen om een goede lerende omgeving voor de trainees te realiseren.
Ik kan niet wachten op de resultaten van alle mooie projecten en ideeën én naar de vrijdagmiddagborrels (als ik die nog aan kan…)!
Meer weten over samenwerken?
Ben je als mkb-ondernemer geïnteresseerd in een samenwerking met WaveCatchers om de nieuwe generatie professionals aan jouw bedrijf te binden? Ik maak graag tijd voor een vrijblijvend gesprek!